Radio Gromnik / Newsy / Turystyka / Strzelin: na otwarcie nowej S5 jeszcze trzeba poczekać

Strzelin: na otwarcie nowej S5 jeszcze trzeba poczekać

24 marca, 2025
Piotr Moc

Kiedy otwarcie Singletrack S5?

Pasjonaci i miłośnicy jednokierunkowych tras rowerowych odliczają czas do przetestowania nowego odcinka singla, który został wybudowany pod koniec ubiegłego roku w okolicach góry Gromnik.

Radio Gromnik pyta u źródła, czyli u administratora szlaków rowerowych:

Kiedy planowane jest otwarcie nowej trasy S5 na strzelińskich singletrackach?

Czy udało się na czas wyremontować trasy S1,S2,S3 i S4? Czy planowane są techniczne odbiory tras?

Czy w związku z wiosenną pogodą otwarcie tras może nastąpić w weekend 29-30 marca br.?

Budowa singletracków na Wzgórzach Strzelińskich rozpoczęła się w 2018 roku z inicjatywy lokalnego stowarzyszenia STS Extreme oraz gminy Strzelin, które dostrzegły potencjał turystyczny tego obszaru. Wzgórza Strzelińskie, położone na Dolnym Śląsku, oferują łagodny teren o wysokościach sięgających maksymalnie 393 m n.p.m. (Gromnik), co czyni je idealnym miejscem dla tras rowerowych o różnym stopniu trudności, w tym singletracków – wąskich, jednokierunkowych ścieżek rowerowych o gładkiej nawierzchni, zaprojektowanych z myślą o minimalnej ingerencji w środowisko naturalne.

Proces budowy obejmował kilka etapów.
Najpierw konieczne było uzyskanie zgód od właścicieli terenu, głównie Nadleśnictwa Henryków, oraz zaprojektowanie tras zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Trasy takie jak S1, S2, S3 i S4, a także planowany S5, były i są tworzone przez pasjonatów i fachowców, np. ze Srebrnej Góry, którzy mają doświadczenie w budowie podobnych ścieżek.

Prace terenowe polegały na wytyczeniu krętych ścieżek o niezbyt dużym nachyleniu, z bandami na zakrętach i drobnymi przeszkodami (np. hopkami), przy użyciu prostych narzędzi, jak łopaty i grabie, a czasem maszyn lekkich, by ograniczyć wpływ na przyrodę. Koszt budowy jednego kilometra singletracka w Polsce to średnio 50 tys. zł, choć w trudniejszym terenie może wzrosnąć.

Obecnie sieć singletracków na Wzgórzach Strzelińskich liczy cztery oficjalne odcinki o łącznej długości ok. 10,3 km, a w 2024 roku gmina Strzelin otrzymała dofinansowanie w wysokości 944 tys. zł na modernizację istniejących tras i budowę nowego odcinka S5 (4,9 km). Projekt miał na celu nie tylko rozwój turystyki rowerowej, ale także kanalizowanie ruchu turystycznego w obszarach chronionych, takich jak Natura 2000 Wzgórza Strzelińskie. Trasy są ogólnodostępne, a ich utrzymanie i poprawki (np. po pracach leśnych) są regularnie realizowane, by zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Singletracki przyciągają zarówno początkujących, jak i bardziej zaawansowanych rowerzystów, oferując płynną jazdę w malowniczym, zalesionym terenie z punktami widokowymi, jak wieża na Gromniku. Dobre połączenie komunikacyjne z Wrocławiem (35 minut pociągiem) dodatkowo ułatwia dostęp do tego rowerowego raju.

Trasa S5 – Singletrack na Wzgórzach Strzelińskich

Trasa S5 to nowy odcinek singletracka w sieci rowerowej na Wzgórzach Strzelińskich, który ma uzupełnić istniejące już ścieżki S1, S2, S3 i S4. Oto szczegóły oparte na dostępnych informacjach:

Długość: 4,9 km. Jest to dłuższy odcinek w porównaniu do istniejących tras, z których najdłuższy (S1) ma 3,2 km.

Lokalizacja: Trasa ma być zlokalizowana w obrębie Wzgórz Strzelińskich, w gminie Strzelin, na obszarach chronionych Natura 2000 oraz w Zespole Przyrodniczo-Krajobrazowym Wzgórza Strzelińskie. Dokładny przebieg nie został jeszcze publicznie szczegółowo opublikowany, ale ma harmonizować z istniejącą siecią tras i czerwonym szlakiem pieszym, który stanowi główną oś dla singletracków w tym rejonie.

Charakterystyka: Podobnie jak inne singletracki w Strzelinie, S5 będzie wąską, jednokierunkową ścieżką rowerową o gładkiej nawierzchni wykonanej z gruntu rodzimego (wygrabionego, wyprofilowanego i zagęszczonego) oraz warstw kruszywa naturalnego. Trasa ma być kręta, z łagodnymi zakrętami wspartymi bandami, a nachylenie terenu będzie dostosowane do zrównoważonego projektowania (niewielkie spadki i wzniesienia). Może zawierać drobne przeszkody, takie jak hopki, dla urozmaicenia jazdy, ale pozostanie dostępna dla rowerzystów o różnym poziomie zaawansowania.

Cel: Kanalizowanie ruchu turystycznego w celu ochrony przyrody oraz rozwój turystyki rowerowej na Dolnym Śląsku. Trasa ma łączyć się z istniejącymi odcinkami, tworząc spójną sieć o łącznej długości ponad 15 km po ukończeniu.

Dojazd: Start trasy będzie prawdopodobnie dostępny z okolic czerwonego szlaku pieszego Strzelin–Gromnik, podobnie jak inne singletracki. Najbliższy punkt startowy to parking przy leśniczówce w Strzelinie lub okolice Góry Miecznika/Kopy Nowoleskiej, skąd zaczynają się S3 i S4.

Atrakcje w pobliżu: Trasa przebiega w zalesionym terenie z punktami widokowymi, np. wieżą na Gromniku (393 m n.p.m.), oraz w sąsiedztwie geologicznych ciekawostek, jak kamieniołomy czy Skałka Goethego.

Radio Gromnik to niezależne radio internetowe, które z powodzeniem działa w powiecie strzelińskim i ząbkowickim.
Naszą misją jest dostarczanie słuchaczom najświeższych informacji oraz ciekawych audycji, które przybliżają życie lokalnej społeczności. Współpracujemy z wieloma artystami, pasjonatami i osobami, które mają ciekawe historie do opowiedzenia.
Dzięki temu nasza oferta jest różnorodna i interesująca dla każdego.
Pobierz darmową aplikację Patronite Audio lub Radio Expert na Google Play i App Store. Jesteśmy dostępni na stronie Radio Garden. Radio Garden to internetowa aplikacja, która pozwoli wam sprawdzić czego słucha się na świecie. Dzięki niej możecie posłuchać lokalnych rozgłośni z przeróżnych stron świata – do wyboru do koloru.

Radio Gromnik | Moc lokalnych wieści