Radio Gromnik / Newsy / Region / Dolny Śląsk to dziś infrastrukturalne serce Europy

Dolny Śląsk to dziś infrastrukturalne serce Europy

9 maja, 2025
Piotr Moc

W stolicy Dolnego Śląska debatowali najważniejsi decydenci z branży kolejowej – ministrowie i prezesi spółek kolejowych całej Unii Europejskiej. Wydarzenie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, a gospodarzem spotkania był marszałek Paweł Gancarz. – Dziś Dolny Śląsk to nie tylko infrastrukturalne serce Polski, ale całej Europy – mówił marszałek otwierając wydarzenie.

– Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski, skutecznie od lat inwestujemy w kolej i nasz sukces widać nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Oprócz remontów, rewitalizacji i zakupów nowych pociągów pracujemy też nad wspólnym biletem na wszystkie środki transportu w regionie. To wszystko robimy z myślą o mieszkańcach regionu – mówi Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Dolny Śląsk został wybrany gospodarzem tego spotkania nieprzypadkowo – jak podkreślał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, sukces kolei w naszym województwie może służyć za przykład, jak jej dobra organizacja może zmienić nawyki mieszkańców i przekonać do wyboru transportu publicznego. Na Dolnym Śląsku kursują najszybsze pociągi regionalne w Polsce, do sieci kolejowej w ostatnich latach włączono miejscowości, w których żyje ponad 200 tys. osób, a liczba korzystających z kolei regionalnej w ostatnich dziesięciu latach wzrosła z pięciu do dwudziestu pięciu milionów osób rocznie.

– Dziś, ze względu na rangę naszego spotkania, możemy śmiało stwierdzić, że Dolny Śląsk i Wrocław jest europejską stolicą kolei. Gościmy tu ponad 20 delegacji rządowych, a także gości z najważniejszych unijnych instytucji oraz ekspertów branży kolejowej. Podczas paneli będziemy mówić o przyszłości i roli kolei w Polsce i Unii Europejskiej – mówił Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury. – Rozmawiamy o tematach niezwykle aktualnych, m.in. czekamy na odpowiedź od naszych partnerów z Austrii i Słowenii w sprawie połączenia Warszawa – Rijeka – dodał minister.

Coraz więcej biletów w Polsce sprzedawanych jest online. Spółki kolejowe notują już ponad 50 proc. sprzedaż biletów przez internet. Rocznie z kolei w Polsce korzysta już ponad pół miliarda pasażerów, a odsetek na jednego mieszkańca w niektórych województwach Polski dochodzi już do ponad 10 podróży rocznie. Oznacza to, że jako kraj zaczynamy podwyższać europejskie średnie.

– Nieprzypadkowo spotykamy się na Dolnym Śląsku, który w skali Polski odniósł największy sukces w ostatnich 15 latach jeśli chodzi o nowe pociągi, rozwój liczby połączeń i wzrost liczby pasażerów mówił Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

Jeden z paneli dyskusyjnych dotyczył przyszłości szybkich kolei w Polsce, a debatowano o utworzeniu szybszego połączenia z Warszawy do Wrocławia.
- Wpięcie Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia Głównego od strony Łodzi, Sieradza i Kępna będzie szansą na blisko dwukrotne skrócenie czasu przejazdu między stolicą, a trzecim największym miastem w Polsce. To ogromna szansa do tego, by wreszcie Wrocław uzyskał dedykowaną linię kolejową do Warszawy, ale też umożliwi dalszy rozwój siatki połączeń regionalnych Dolnego Śląska, szczególnie w jego wschodniej części: do Oławy, Oleśnicy, Sycowa czy Międzyborza – mówi Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny m.in. za kolej.

W trakcie konferencji poruszono także kwestie finansowania inwestycji, innowacji technologicznych w kolei oraz roli transportu szynowego w polityce mobilności miejskiej i regionalnej. Ważnym elementem była również perspektywa budowy w Polsce kolei dużych prędkości, oraz rozwój towarowego transportu kolejowego. Wydarzenie zakończyła debata ekspertów oraz przedstawicieli operatorów kolejowych. Konferencja stanowi ważny krok w budowaniu partnerstwa na rzecz nowoczesnego, efektywnego i konkurencyjnego transportu kolejowego w Polsce. Źródło: DUM Wrocław

Koleje Dolnośląskie (KD) to regionalny przewoźnik kolejowy działający w województwie dolnośląskim, w pełni należący do samorządu województwa. Powstały w 2007 roku, a regularne kursy rozpoczęły w grudniu 2008 roku. Współcześnie KD obsługuje ponad 200 pociągów dziennie, łącząc główne miasta regionu, takie jak Wrocław, Legnica, Wałbrzych, Jelenia Góra czy Kłodzko, oraz oferując połączenia transgraniczne do Czech (np. Liberec, Trutnov) i Niemiec (np. Görlitz, Drezno).

Kluczowe informacje:
– Rozkład jazdy i bilety: Aktualny rozkład jazdy na sezon 2024/2025 (obowiązujący od 9 marca do 14 czerwca 2025) obejmuje połączenia KD, Polregio, Kolei Wielkopolskich i PKP Intercity. Rozkłady są dostępne online, w Biurach Obsługi Klienta oraz kasach biletowych. KD oferuje bilety przez platformę KOLEO, w tym na przewóz rowerów w specjalnych wagonach na trasach Wrocław–Świdnica.
– Tabor: KD dysponuje nowoczesnym taborem, w tym jednostkami spalinowymi (np. SA106, SA134) i elektrycznymi (np. Newag Impuls 45WE). W 2021 roku wprowadzono pociągi hybrydowe Impuls2, a w planach jest dalsza rozbudowa floty dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (124,5 mln zł).
– Inwestycje i rozwój: KD modernizuje infrastrukturę, np. rozbudowując halę serwisową w Legnicy. W 2023 roku przewiozły ok. 19 mln pasażerów, osiągając łącznie 100 mln od początku działalności.
– Promocje i oferty: Popularne są Dolnośląski Bilet Weekendowy (wydłużany na majówkę i Wielkanoc), Promocja Drezdeńska oraz bilet EURO-NYSA (Polska, Czechy, Niemcy). KD honoruje także bilety innych przewoźników, np. Polregio, w ramach Wspólnego Biletu Samorządowego.
– Utrudnienia: W 2025 roku planowana jest zastępcza komunikacja autobusowa na odcinkach Legnica–Lubin (01.04–14.06) i Legnica–Rudna Gwizdanów (28.04–28.05) oraz na trasach do Czech z powodu prac torowych (np. Szklarska Poręba–Jablonec nad Nisou, 15.04–04.05). Brak zgłoszonych utrudnień w ruchu na dzień 06.05.2025.
– Dostępność: Pociągi KD są przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami (rampy, miejsca dla wózków), choć niektóre stacje wymagają wcześniejszego zgłoszenia (48h). Infolinia (+48 76 742 11 12) działa 24/7, a kontakt możliwy jest także mailowo ([email protected]).

Wyzwania i opinie:
– Reaktywacja linii: NIK wskazuje, że reaktywacja połączeń (np. Sędzisław–Kamienna Góra) poprawiła transport, ale proces jest powolny – z 210,7 km przejętych linii wznowiono ruch tylko na 37,6 km.
– Opóźnienia: Użytkownicy na platformie X zgłaszają, że opóźnienia i komunikacja zastępcza bywają problematyczne, choć sytuacja poprawia się.
– Sukcesy: Skrócenie czasu przejazdu Wrocław–Kłodzko do 1h oraz reaktywacja linii do Świeradowa-Zdroju są chwalone jako sukcesy.

KD stawia na ekologiczny transport, turystykę (np. trasy widokowe do Kudowy-Zdroju czy Szklarskiej Poręby) i integrację z komunikacją autobusową, by dotrzeć do miejscowości wykluczonych komunikacyjnie. Więcej informacji na stronie kolejedolnoslaskie.pl lub KOLEO.

Radio Gromnik to niezależne radio internetowe, które z powodzeniem działa w powiecie strzelińskim i ząbkowickim.
Naszą misją jest dostarczanie słuchaczom najświeższych informacji oraz ciekawych audycji, które przybliżają życie lokalnej społeczności. Współpracujemy z wieloma artystami, pasjonatami i osobami, które mają ciekawe historie do opowiedzenia. Dzięki temu nasza oferta jest różnorodna i interesująca dla każdego. Pobierz darmową aplikację Patronite Audio lub Radio Expert na Google Play i App Store. Jesteśmy dostępni na stronie Radio Garden. Radio Garden to internetowa aplikacja, która pozwoli wam sprawdzić czego słucha się na świecie. Dzięki niej możecie posłuchać lokalnych rozgłośni z przeróżnych stron świata – do wyboru do koloru. Jesteśmy już obecni na www.onlineradio.pl/gromnik/

Radio Gromnik jest medialnym patronem dla: Strzelinianki,  Kwarcytu Jeglowa, Hałas Team i STS Extreme Grom-Bike Intrawer Team!
Chcesz aby Wasz klub był objęty radiowym patronatem?
Napisz na messengerze lub wyślij email: [email protected]

Radio Gromnik | Moc lokalnych wieści