Wojewoda dolnośląska powołuje zespół do walki z hejtem w szkołach
W kwietniu 2025 roku w Wałbrzychu doszło do tragicznego wydarzenia – 16-letnia Julia, uczennica IV Liceum Ogólnokształcącego, odebrała sobie życie 7 kwietnia. Według relacji matki dziewczynki, przyczyną tej dramatycznej decyzji był hejt i prześladowanie, których Julia doświadczała w szkole. Zrozpaczona kobieta opublikowała poruszający wpis w mediach społecznościowych, w którym opisała cierpienie córki i zaapelowała o walkę z mową nienawiści. Julia była wzorową uczennicą, pasjonatką sportu i osobą zaangażowaną w życie szkoły, jednak – jak wynika z jej listu pożegnalnego – zmagała się z ogromnym bólem emocjonalnym spowodowanym hejtem.
To nie pierwsze takie zdarzenie w tej szkole – kilka tygodni wcześniej życie odebrał sobie inny uczeń, 15-letni Daniel. Choć nie potwierdzono, czy jego decyzja była związana z hejtem, obie tragedie wstrząsnęły społecznością Wałbrzycha i wywołały reakcję władz. Wojewoda dolnośląska Anna Żabska zapowiedziała 10 kwietnia 2025 roku powołanie specjalnego zespołu, który ma opracować systemowe rozwiązania w walce z hejtem i przemocą rówieśniczą w szkołach regionu. Prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej również podkreślił konieczność wyciągnięcia wniosków z tych wydarzeń i wzmocnienia wsparcia psychologicznego dla uczniów.
Wojewoda dolnośląska Anna Żabska zapowiedziała powołanie specjalnego zespołu roboczego, który zajmie się wypracowaniem narzędzi i rekomendacji dla dolnośląskich samorządów. Celem zespołu będzie wsparcie szkół, dzieci i rodziców w przeciwdziałaniu mowie nienawiści i przemocy rówieśniczej. To kluczowy wniosek ze spotkania, które z inicjatywy wojewody odbyło się we Wrocławiu z udziałem wiceprezydentów największych miast regionu, przedstawicieli samorządu województwa, kuratorium oświaty oraz policji.
Impulsem do podjęcia działań była tragiczna śmierć uczennicy z Wałbrzycha, do której mogło przyczynić się długotrwałe doświadczenie hejtu. Spotkanie miało charakter roboczy – skupiono się na wymianie doświadczeń i dobrych praktyk, omówieniu istniejących wyzwań oraz potrzeb, z jakimi mierzą się nauczyciele, rodzice i samorządowcy.
– Potrzebne jest skoordynowane działanie wszystkich instytucji. Rozmawialiśmy o tym, jak powinna wyglądać edukacja prawna dzieci i młodzieży, jak dzielić się skutecznymi praktykami i jak uwrażliwiać uczniów, nauczycieli i rodziców na problem hejtu. Deklaruję pełne wsparcie administracji rządowej. Zespół, który powołuję, będzie działać systemowo – zapowiedziała wojewoda Anna Żabska.
W skład zespołu oprócz przedstawicieli samorządów i kuratorium oświaty wejdą także specjaliści z zakresu psychiatrii dziecięcej i psychologii w województwie dolnośląskim. Zespół ma opracować praktyczne wytyczne i propozycje działań, z których będą mogły skorzystać wszystkie samorządy i szkoły w regionie. Zespół ma wypracować rozwiązania w ramach których gminy mają się wzajemnie wspierać nie tylko doświadczeniami, ale też ekspertami, tak, aby żaden samorząd nie pozostał bez wsparcia i narzędzi w walce z hejtem.
W spotkaniu z wojewodą dolnośląską udział wzięli Wojciech Bochnak, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, Monika Włodarczyk, radna sejmiku województwa dolnośląskiego, zastępczyni prezydenta Wałbrzycha Anna Elżbieciak-Stec, Agata Konieczka zastępczyni prezydenta Jeleniej Góry, Aleksandra Krzeszewska zastępczyni prezydenta Legnicy, Edyta Owczarek-Pręda zastępczyni prezydenta Głogowa, Ewa Skrzywanek dolnośląska kurator oświaty, Ewa Szczęch dyrektor wydziału szkół ponadpodstawowych i specjalny Urzędu Miasta we Wrocławiu, młodszy inspektor Paweł Adamczak, naczelnik wydziału prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu. Samorządowcy podkreślali, że wiele szkół na ich terenie prowadzi działania przeciwdziałające przemocy i wykluczeniu – od warsztatów z zakresu empatii i komunikacji, przez szkolenia dla nauczycieli i rodziców, po kampanie społeczne adresowane do uczniów.
– Chcemy, by rodzice, nauczyciele i dzieci wiedzieli, do kogo zwrócić się w sytuacji hejtu. Potrzebne są systemowe działania. Zapewniam, że jeszcze w tym roku na organizowanych przez kuratorium konferencjach każda ze stron otrzyma konkretne, sprawdzone praktyki wsparcia dzieci i młodzieży. Mamy nadzieję, że te trudne sytuacje zmobilizują również samą młodzież do wzajemnego wsparcia. Musimy dotrzeć do wszystkich – dużą rolę pełnią również rodzice, bo to oni są odpowiedzialni za wychowanie, a szkoła jest instytucją wspierającą. – podkreśla Ewa Skrzywanek dolnośląska kurator oświaty.
Władze samorządu województwa poinformowały o przekazaniu blisko 5 mln złotych na wsparcie psychologiczne i terapeutyczne dzieci i młodzieży w 2025 roku. Środki trafią do powiatów i zostaną rozdysponowane pomiędzy 49 poradni psychologiczno-pedagogicznych w całym województwie. Program obejmie zarówno spotkania indywidualne, jak i grupowe z uczniami.
Wspólne działania administracji rządowej i samorządowej mają doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa dzieci w szkołach, skuteczniejszego reagowania na przemoc i hejt, a także wzmacniania kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców.
źródło: Dolnośląski Urząd Wojewódzki
Hejt w polskich szkołach to poważny problem, który dotyka uczniów, nauczycieli i całe środowisko szkolne. Jest to forma przemocy psychicznej, najczęściej przejawiająca się w obraźliwych komentarzach, szyderstwach, plotkach, wykluczeniu społecznym czy cyberprzemocy w mediach społecznościowych. Skutki hejtu są wielowymiarowe i mogą mieć długotrwały wpływ na wszystkie zaangażowane strony.
Skutki hejtu w szkołach:
1. **Dla ofiar**:
– **Problemy psychiczne**: Hejt może prowadzić do obniżonej samooceny, stanów lękowych, depresji, a w skrajnych przypadkach do samookaleczeń lub prób samobójczych. Przykładem jest tragiczne wydarzenie w Wałbrzychu, gdzie śmierć uczennicy mogła być powiązana z długotrwałym hejtem.
– **Izolacja społeczna**: Ofiary często wycofują się z kontaktów z rówieśnikami, unikają szkoły, co prowadzi do osamotnienia.
– **Problemy w nauce**: Stres i brak poczucia bezpieczeństwa utrudniają koncentrację, co skutkuje pogorszeniem wyników w nauce.
– **Objawy psychosomatyczne**: Bóle głowy, brzucha czy problemy ze snem są częstymi reakcjami na przemoc psychiczną.
2. **Dla sprawców**:
– **Utrwalanie negatywnych wzorców**: Hejtowanie może stać się dla młodych ludzi „normą” w wyrażaniu frustracji, co wpływa na ich relacje społeczne w przyszłości.
– **Konsekwencje prawne**: W przypadku cyberprzemocy czy zniesławienia sprawcy mogą ponieść odpowiedzialność karną, np. grzywny lub skierowanie do ośrodków wychowawczych.
– **Problemy emocjonalne**: Sprawcy, często sami zmagający się z trudnościami, mogą pogłębiać swoje frustracje, kierując je na innych.
3. **Dla środowiska szkolnego**:
– **Pogorszenie atmosfery**: Hejt tworzy toksyczne środowisko, w którym uczniowie czują się niepewnie, a nauczyciele tracą autorytet.
– **Osłabienie zaufania**: Brak skutecznej reakcji na hejt może prowadzić do utraty zaufania do szkoły ze strony uczniów i rodziców.
– **Zwiększona presja na nauczycieli**: Pedagodzy muszą radzić sobie z konfliktami, co obciąża ich emocjonalnie i zawodowo.
Sytuacja w województwie dolnośląskim:
W odpowiedzi na nasilający się problem hejtu, wojewoda dolnośląska Anna Żabska powołała w kwietniu 2025 roku zespół roboczy, który ma wypracować narzędzia i rekomendacje dla szkół w walce z mową nienawiści i przemocą rówieśniczą. Inicjatywa ta była reakcją na tragiczne wydarzenia, takie jak samobójstwo uczennicy w Wałbrzychu. Samorząd województwa przeznaczył także 5 mln zł na wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży w 2025 roku, co ma wzmocnić poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Podsumowanie:
Hejt w szkołach to zjawisko wymagające pilnych działań. Jego skutki dotykają nie tylko jednostek, ale całe społeczności szkolne, prowadząc do poważnych konsekwencji emocjonalnych, społecznych i edukacyjnych. Systemowe podejście, obejmujące edukację, profilaktykę i wsparcie psychologiczne, jest kluczowe, by ograniczyć to zjawisko i stworzyć bezpieczne środowisko dla uczniów.
Radio Gromnik to niezależne radio internetowe, które z powodzeniem działa w powiecie strzelińskim i ząbkowickim.
Naszą misją jest dostarczanie słuchaczom najświeższych informacji oraz ciekawych audycji, które przybliżają życie lokalnej społeczności. Współpracujemy z wieloma artystami, pasjonatami i osobami, które mają ciekawe historie do opowiedzenia. Dzięki temu nasza oferta jest różnorodna i interesująca dla każdego. Pobierz darmową aplikację Patronite Audio lub Radio Expert na Google Play i App Store. Jesteśmy dostępni na stronie Radio Garden. Radio Garden to internetowa aplikacja, która pozwoli wam sprawdzić czego słucha się na świecie. Dzięki niej możecie posłuchać lokalnych rozgłośni z przeróżnych stron świata – do wyboru do koloru.
◦