Radio Gromnik / Newsy / Najważniejsze / Koleją z Kłodzka do Kudowy Zdrój

Koleją z Kłodzka do Kudowy Zdrój

3 lutego, 2025
Piotr Moc

W ubiegłym tygodniu, pierwszy pociąg pasażerski przejechał po remontowanej przez ostatnie 5 miesięcy linii kolejowej z Kłodzka do Kudowy-Zdroju.
Po remoncie trasę o długości 42 km pociągi pokonują w godzinę – informuje portal Kolej na podróż.
Ta trasa kolejowa należy do najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce, pociągi zatrzymują się m.in. w Starym Wielisławiu (na żądanie), Polanicy-Zdroju i Dusznikach-Zdroju.

– Kończymy pierwszy etap zadania „Prace na linii kolejowej nr 309 na odcinku Kłodzko Nowe – Duszniki-Zdrój – rewitalizacja torów wraz z robotami towarzyszącymi – realizacja w latach 2024–2026”, którego realizacja pozwoli na powrót pociągów na trasę Kłodzko – Kudowa-Zdrój. Kolejarze pracowali na 13 km torów między Kłodzkiem Nowym a Dusznikami-Zdrojem. Efektem prac jest możliwość podniesienia prędkości z 60–80 km/h do 120 km/h na wybranych odcinkach oraz bezpieczniejsze przejazdy pociągów na górskiej trasie.

Od września do stycznia wykonawca poprawiał stan torowiska, trzech mostów, wiaduktu i ściany oporowej. Zamontował pięć rozjazdów – jeden w Kłodzku i cztery w Polanicy-Zdroju. Wykonał również odwodnienie i położył nową nawierzchnię na 19 przejazdach kolejowo-drogowych. Przy użyciu 40 specjalistycznych maszyn kolejarze wymienili 20 tys. podkładów, wysypali 60 tys. ton tłucznia i rozłożyli blisko 6 tys. m² siatek antyerozyjnych zabezpieczających sieć kolejową przed osuwaniem się kamieni.

Zmagali się także z powodzią – wielka woda zniszczyła 500-metrowy odcinek linii kolejowej między Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Kolejarze, gdy tylko warunki na to pozwoliły, w szybkim tempie odbudowali nasyp i tory na początku trasy. Prace prowadzono dwuzmianowo – zarówno w ciągu dnia, jak i po zmierzchu. Zaangażowanie ekip pozwoli przywrócić ruch kolejowy przed feriami.

Drugi etap zadania obejmuje prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesna automatyka pozwoli na sprawniejsze i jeszcze bezpieczniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Na stacji Polanica-Zdrój wyeksploatowane mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi systemami elektronicznymi.

Poprawi się także poziom bezpieczeństwa na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w powiecie kłodzkim – między Kłodzkiem, Polanicą-Zdrojem i Dusznikami-Zdrojem. Skrzyżowania zostaną wyposażone w dodatkowe sygnalizatory świetlne i dźwiękowe.

Linia kolejowa Kłodzko – Kudowa-Zdrój to malownicza górska trasa, z której chętnie korzystają nie tylko mieszkańcy gmin Polanica-Zdrój, Lewin Kłodzki, Duszniki-Zdrój, Kudowa-Zdrój i Szczytna, ale także turyści i kuracjusze odwiedzający Dolny Śląsk. Po zakończeniu inwestycji w 2026 roku pociągi pojadą do Kudowy-Zdroju o 10 minut szybciej niż dotychczas. Projekt o wartości 105 mln zł jest finansowany ze środków budżetowych.

 Marta Pabiańska
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[email protected]


Historia kolei na ziemi Kłodzkiej przed remontem linii kolejowej jest bogata i obejmuje kilka istotnych etapów:

– Początki kolei: W Kłodzku koleje zaczęły funkcjonować w XIX wieku. Pierwsza linia kolejowa została wybudowana w 1875 roku, kiedy otwarto stację Kłodzko Główne, która znajdowała się we wsi Goszyce, z dala od centrum miasta. To znaczne oddalenie spowodowało, że władze miasta zdecydowały się na budowę przystanku osobowego bliżej miasta, w pobliżu obecnego pl. Jedności. Ten przystanek, znany jako Kłodzko Miasto, został wciśnięty między istniejącą zabudowę i z czasem wymagał rozbudowy z powodu rosnącego ruchu pasażerskiego.

– Rozwój i rozbudowa: Stacja Kłodzko Miasto była kluczowym punktem w centrum miasta, położonym na prawym brzegu Nysy Kłodzkiej, około 370 metrów na południowy wschód od placu Bolesława Chrobrego (Rynku). Przez lata stacja ta obsługiwała dwanaście par pociągów osobowych relacji Międzylesie-Wrocław oraz autobusy szynowe Kolei Dolnośląskich z Kudowy-Zdroju do Legnicy i Wałbrzycha Głównego.

– Infrastruktura i zmiany: Przed remontem linii kolejowej, stacja Kłodzko Miasto miała swój budynek dworcowy, który został jednak wyburzony w 1974 roku w związku z planowaną modernizacją. Zamiast niego, postawiono tymczasowy budynek kasowy na peronie pierwszym, który był położony na estakadzie między pl. Jedności a ul. Słowackiego. Ten budynek również został wyburzony w 2019 roku, pozostawiając stację bez kas i poczekalni.

– Znaczenie strategiczne: Ziemia Kłodzka, ze swoimi specyficznymi uwarunkowaniami geograficznymi i historycznymi (w przeszłości należała do Czech, potem Prus, a po II wojnie światowej do Polski), miała strategiczne znaczenie w kontekście kolei. Linia kolejowa przez Kłodzko była częścią ważnego szlaku łączącego Śląsk z resztą Europy, co wpłynęło na rozwój gospodarczy i społeczny regionu.

Historia ta pokazuje, jak koleje wpłynęły na rozwój infrastruktury i komunikacji w regionie, stanowiąc kluczowy element transportowy przed i po modernizacjach.

źródło: Kolej na Podróż.

Radio Gromnik to, niezależna stacja internetowa, która działa we wschodniej części Dolnego Śląska. Swój profil określa, jako muzyczno – informacyjny.

Misją radia jest dostarczanie słuchaczom najświeższych informacji oraz ciekawych lokalnych wiadomości, dzięki temu radio ma swój udział w pobudzaniu innowacyjności mieszkańców regionu i przybliża życie lokalnej społeczności. Współpracujemy z wieloma muzykami, artystami i pasjonatami Dolnego Śląska.
Dzięki temu nasza oferta jest różnorodna i interesująca dla każdego.

Bądź słuchaczem Radia Gromnik!

Radio Gromnik | Moc lokalnych wieści