Radio Gromnik / Newsy / Najważniejsze / 40 minut szybciej z Wrocławia do Szczecina!

40 minut szybciej z Wrocławia do Szczecina!

4 sierpnia, 2025
Piotr Moc

Pociągi towarowe sprawniej dojadą Nadodrzanką do portów w Szczecinie i Świnoujściu

40 minut szybciej z Wrocławia do Szczecina!
Zmodernizujemy Nadodrzankę – ważną linię łączącą Dolny Śląsk z portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Dzięki inwestycji za ponad 500 mln zł netto z KPO:
✅ skrócimy czas przejazdu:
⏱ Wrocław – Zielona Góra o 18 minut
⏱ Zielona Góra – Szczecin o 20 minut
⏱ Wrocław – Szczecin o 40 minut
⏱ Szczecin – Świnoujście o 10 minut
✅ pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 100 km/h
✅ więcej pociągów towarowych dotrze do portów
✅ będzie bezpieczniej na torach i drogach – zmodernizujemy nawierzchnię na 27 przejazdach kolejowo-drogowych, a na 16 zabudujemy nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu

🏗️ Inwestycję zrealizują Trakcja, Colas Rail Polska i konsorcjum firm: Dolkom Wrocław oraz SBM – SBM sp. z o.o. i SBM sp. z o.o. sp. k.

🗓 Start robót: jesień 2025. Finał: II połowa 2026.

Więcej informacji 👉 https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/pociagi-towarowe-sprawniej-dojada-nadodrzanka-do-portow-w-szczecinie-i-swinoujsciu-10968

#FunduszeUE #KorzyściDlaCiebie #NextGenerationEU

Komisja Europejska w Polsce Ministerstwo Infrastruktury

Pociągi pojadą szybciej Nadodrzanką. Na 300kilometrowym odcinku trasy, w województwachdolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim, wymienimy szyny i wyremontujemy rozjazdy. W efekcie pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. Przyspieszą również pociągi pasażerskienajszybsze pojadą między Wrocławiem a Szczecinem krócej o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10.Podpisaliśmy trzy umowy na realizację prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) o łącznej wartości ponad 500 mln zł netto. Inwestycje chcemy zakończyć w II poł. 2026 r.

Pociągi zwiększą prędkość na Nadodrzance, ważnej linii kolejowej, która prowadzi z Dolnego Śląska, przez województwo lubuskie, na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów.Inwestycja usprawni przejazdy pociągów towarowych, które będą jeździły z prędkością do 100 km/h (obecnie w zależności od odcinka, prędkość na linii wynosi nawet do 60 km/h). Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim. Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdów najszybszych pociągów: między Wrocławiem a Zieloną Górą o 18 minut, między Zieloną Górą a Szczecinem o ponad 20, na całym odcinku Wrocław – Szczecin o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10. Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego – powiedział wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

Pozytywne zmiany będą możliwe dzięki remontowi torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie, a także na linii Szczecin – Świnoujście (nr 401).  Oczyścimy i uzupełnimy podsypkę, co zapewni odpowiednią stabilizację torów. Punktowo wymienimy szyny m.in. na szlaku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn Namyślin, MieszkowiceGodków, stacji Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz szlaku Mokrzyca Wielka – Warnowo. Kompleksowo wymienimy nawierzchnię w jednym torze na szlaku Wołów – Małowice Wołowskie. Na objętych pracami odcinkach wyregulujemy sieć trakcyjną i wyremontujemy rozjazdy – ważne elementy infrastruktury, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy – m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów, Kostrzyn, Ścinawa i Rudna Gwizdanów. Dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa wybudujemy blokadę liniową na szlaku Rudna Gwizdanów Grębocice.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodów i pociągów zmodernizujemy nawierzchnię na 27 przejazdach kolejowo-drogowych położonych na odcinku Wrocław Pracze – Głogów, a na 16 zabudujemy nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu. Lepszy komfort podróży zapewnią pasażerom dwa zmodernizowane perony w Chełmku Wołowskim.

– Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, że mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na usprawnienia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie – powiedział wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

– To ważne i symboliczne, że tę wiadomość ogłaszamy dziś właśnie tu: w szczecińskim porcie, przy nowo zmodernizowanym Kanale Dębickim, na Nabrzeżu Czeskim, dostosowanym już w pełni do standardu 12,5 m. – mówił Arnold Perepeczo, wiceprezes ZMPSiŚ ds. ekonomiczno-finansowych. – To kolejna inwestycja, która pozwoli wykorzystać pełniej nasz potencjał – dodał.

Dla poprawy przejazdów Nadodrzan podpisaliśmy trzy umowy z wykonawcami:

„Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach zadania prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59 – odcinek Wrocław Pracze-Głogów”, o wartości 154mln zł netto (190 mln zł brutto) z firmą Trakcja S.A.
„Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000” o wartości (razem z opcjami) 216 mln zł netto (266 mln zł brutto) z konsorcjum firm DOLKOM sp. z o.o., SBM sp. z o.o. oraz SBM sp. z o.o. sp. k.
„Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100” o wartości (razem z opcjami): 140 mln zł netto (172 mln zł brutto) z firmą Colas Rail Polska sp. z o.o.

Wszystkie przedsięwzięcia są częścią projektu „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59”. Będziemy prowadzić je w formule „projektuj i buduj” z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Rozpoczęcie robót zasadniczych planowane jest po opracowaniu szczegółowej dokumentacji, jesienią br., a całą inwestycję – w ramach trzech zadań – zamierzamy zakończyć w II poł. 2026 r.

– Patrzymy na kolej komplementarnie: dążymy do zapewnienia jak najlepszych warunków pasażerom, ale nie zapominamy także o równie istotnych przewozach towarowych. Z roku na rok rośnie wolumen towarów przewożonych na torach, dlatego odpowiadamy na potrzeby rynku i zwiększamy możliwości przewozu ładunków. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom zachodniopomorskich portów, które coraz częściej stawiają także na ekologiczny transport po torach – powiedział członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Marcin Mochocki.

W umowach na lubuską i zachodniopomorską część inwestycji przewidzieliśmy także prawo opcji, które umożliwi poszerzenie zakresu planowanych prac w zakresie systemu sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowy nowych urządzeń przejazdowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.

Dla poprawy kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu w 2024 roku zakończyliśmy wartą ponad 1,5 mld zł inwestycję, w zakres której wchodziła w obu miejscowościach modernizacja 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, wymiana 285 rozjazdów oraz przebudowa mostu nad rzeką Parnicą i 3 wiaduktów kolejowych w Szczecinie. Efektem tych prac jest poprawa warunków do przejazdu większej liczby pociągów towarowych i jednorazowy przewóz większej ilości ładunków, dziękimożliwości jazdy dłuższych i cięższych składów. Z kolei w 2023 roku wspólnie z Wodami Polskimi za 300 mln zł w miejscu starej jednotorowej przeprawy zbudowaliśmy na Nadodrzance nowy dwutorowy most nad Regalicą. Dzięki inwestycji zwiększyła się przepustowość linii, co usprawniło dojazd pociągów towarowych do portów.

Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jesienna oferta reklamowa Radia Gromnik!

Oferujemy promocyjną cenę miesięcznej kampanii reklamowej Państwa firmy!

Wszystko TANIEJ o 50 procent!!!

Od 1 września 2025 roku, 150 emisji spota dźwiękowego, to koszt tylko 250,00 netto miesięcznie; cena produkcji spota 50,00 netto; plus aktywny baner na stronę internetową radiogromnik.pl GRATIS!!!

Nie zwlekaj! Wesprzyj lokalne media!

Radio Gromnik w liczbach:
w ciągu ostatniego roku 24/25 – 404 tysiące aktywności na stronie radiogromnik.pl,
w tym 250 tysięcy odtworzeń playera audio-wideo!

Zasięg miesięczny na fanpage Radia Gromnik na Facebooku 265 tysięcy; tygodniowy od 45 do 70 tysięcy; Instagram zasięg średnio 11 tysięcy użytkowników, TikTok – 15 tysięcy.

Zamów, a nie będziesz musiał niczego żałować!

Napisz: [email protected]
Zadzwoń: 698 484 045

Radio Gromnik – Moc lokalnych wieści!
Kaczowice 6
57-130 Przeworno
NIP 7491323399
www.radiogromnik.pl

Radio Gromnik | Moc lokalnych wieści