Smartfon stał się nieodłącznym towarzyszem słuchania treści audio
Jak Polacy konsumują treści audio? Wyniki badania Total Audio 2024 – iloveradio.pl
Ponad 90 proc. badanych deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu czegoś słucha, a 80 proc. słucha czegoś codziennie. Średni czas słuchania treści audio to prawie 5 godzin w ciągu dnia. Najnowsze dane na temat zwyczajów słuchania dostarcza druga edycja badania Total Audio, zrealizowana przez Adres:Media na zlecenie Komitetu Badań Radiowych.
Najpopularniejszym medium audio w Polsce jest radio, które ma 51 proc. udziału w całkowitym czasie słuchania. Na drugim miejscu znajduje się słuchanie muzyki w streamingu wideo (17 proc.), na trzecim – treści w streamingu audio (14 proc.). Tuż za podium uplasowały się podcasty z wynikiem 7 proc. Audiobooki i zapisane pliki muzyczne mają po 3 proc.
Smartfon stał się nieodłącznym towarzyszem słuchania treści audio – 65 proc. badanych używa go właśnie do tego celu, a w grupie 15-24 lata odsetek ten sięga 90 proc. Tradycyjny radioodbiornik pozostaje najczęściej używanym urządzeniem audio – korzysta z niego 71 proc. słuchaczy. Warto zauważyć, że Polacy korzystają średnio z dwóch urządzeń do słuchania radia.
Na popularności zyskują podcasty – co trzeci użytkownik audio sięga do nich przynajmniej raz w tygodniu, a ich słuchalność wzrosła o 7 punków procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podcasty podobnie jak audiobooki cieszą się dużą popularnością w najmłodszej grupie słuchaczy – korzystają z nich częściej osoby w wieku 15-19 lat.
Radio jest liderem pod względem zaufania wśród słuchaczy – 45 proc. badanych ocenia je bardzo wysoko, czyli od 7 do 10 w dziesięciostopniowej skali. YouTube osiąga taką ocenę u 35 proc. badanych a telewizja u 31 proc. TikTok jest na ostatnim miejscu z wynikiem 16 proc.
Radio to także główne źródło odkrywania nowej muzyki– 51 proc. badanych wskazuje je jako miejsce, gdzie znajdują nowe utwory. 43 proc. badanych poznaje nowości w streamingu wideo a 23 proc. – w streamingu audio.
Treści audio towarzyszą nam w różnych miejscach i porach dnia. Dom, samochód i praca to główne miejsca słuchania. Radio dominuje w godzinach porannych (6:00-9:00), a wieczorem (18:00-24:00) udział radia w słuchaniu zrównuje się z udziałem słuchania treści w streamingu. Badanie wskazuje, że 14 proc. badanych słucha radia częściej niż rok wcześniej, co pokazuje, że tradycyjne medium ma silną pozycję.
Wyniki badania Total Audio 2024 pokazują, że treści audio są nieodłącznym elementem życia Polaków. Radio wciąż pozostaje liderem, ale widzimy też dynamiczny rozwój podcastów, zwłaszcza wśród młodych odbiorców. Smartfon stał się jednym z wiodących urządzeń do słuchania, co twórcom treści audio otwiera wiele możliwości docierania do odbiorców – mówi Anna Romaniuk, Partner w Adres:Media.
zródło: https://iloveradio.pl/jak-polacy-konsumuja-tresci-audio-wyniki-badania-total-audio-2024/
Radio należy do najpopularniejszych i najbardziej dostępnych mediów w Polsce. Jak pokazują dane Radio Track za cały 2024 rok, każdego dnia radia słucha blisko 19 mln osób, a co najmniej raz w tygodniu – ok. 24,5 mln. Audytorium radiowe to codziennie ponad 63 proc. Polaków a w skali tygodnia – ponad 83 procent. W odpowiedzi na zapotrzebowanie słuchaczy powstają nowe stacje. W 2024 do badania Radio Track dołączyło dziesięć* rozgłośni i obecnie badanych jest 321 koncesjonowanych stacji.
Słuchalność w targetach
Nowe stacje świadczą o potencjale rynku radiowego w Polsce. Słuchacze stanowią zdecydowaną większość naszego społeczeństwa – bez względu na wiek, wykształcenie czy miejsce zamieszkania. Co najmniej raz w tygodniu radia słucha 75,9 proc. osób w wieku 15-24 lata; 80,7 proc. osób w wieku 25-39 lat i 86,8 proc. osób w wieku 40-59 lat. Słuchaczami są zarówno osoby z wykształceniem wyższym (83,6 proc.), średnim (82,9 proc.), jak i zawodowym (85 proc.). Radio dociera do 78,2 proc. mieszkańców miast powyżej 200 tys.; 82,8 proc. mieszkańców miast poniżej 200 tys. oraz do 85,7 proc. mieszkańców wsi.
Miejsce słuchania
Najwięcej Polaków słucha radia w samochodzie – to tendencja rosnąca od sześciu lat. W 2024 roku ponad 11 mln osób włączało ulubione stacje radiowe podczas podróży samochodem. W trakcie codziennych czynności i odpoczynku w domu radio towarzyszy 8,7 mln osób. Podczas pobytu w pracy radia słucha 3,7 mln osób. Słuchacze sięgają po swoje ulubione medium przez cały dzień – od rana do późnego popołudnia. Średnio spędzają z radiem ponad cztery godziny.
Źródło sygnału
Do słuchania radia najczęściej wykorzystywane są odbiorniki FM – korzysta z nich ponad 17 mln osób. Słuchacze coraz chętniej sięgają do internetu jako sposobu dotarcia do swoich ulubionych stacji nadających naziemnie – w 2024 roku radia słuchało w ten sposób 2,4 mln osób. Nadal niewielu Polaków, bo tylko 60 tysięcy, zdecydowało się na korzystanie z odbiorników DAB+.
Radio a inne źródła treści audio
Popularność radia znajduje potwierdzenie w wynikach badania Total Audio. Biorąc pod uwagę całkowity czas słuchania wszystkich treści audio, radio z wynikiem 51 proc. udziału w czasie słuchania dystansuje inne źródła audio. Streamingi wideo osiągają udział w czasie słuchania audio na poziomie 17 proc., streamingi audio – 14 proc., podcasty – 7 proc. a zapisane pliki muzyczne – 3 proc. Radio cieszy się także największym zaufaniem wśród słuchaczy i jest najpopularniejszym źródłem odkrywania nowej muzyki.
Radio niezmiennie jest jednym z podstawowych mediów, z których korzystają Polacy. Towarzyszy nam w podróży, w domu i w pracy. We wszystkich grupach społecznych słuchacze radia stanowią zdecydowaną większość. Zmieniające się zwyczaje i większa mobilność społeczeństwa sprawiają, że coraz więcej osób słucha radia w samochodzie, gdyż radio jest idealnym towarzyszem podróży.
Źródło danych:
Radio Track; Kantar Polska, Adres:Media; styczeń-grudzień 2024, radio total, populacja 15-75 lat, n = 84 085. Total Audio; Adres:Media, Kantar Polska, wrzesień-październik 2024, populacja 15-75 lat, n=2223.zródło: https://iloveradio.pl/radio-w-2024-roku-podumowanie-sluchalnosci/
Radio Gromnik to niezależne radio internetowe, które z powodzeniem działa w powiecie strzelińskim i ząbkowickim.
Naszą misją jest dostarczanie słuchaczom najświeższych informacji oraz ciekawych audycji, które przybliżają życie lokalnej społeczności. Współpracujemy z wieloma artystami, pasjonatami i osobami, które mają ciekawe historie do opowiedzenia. Dzięki temu nasza oferta jest różnorodna i interesująca dla każdego.Pobierz darmową aplikację Patronite Audio lub Radio Expert na Google Play i App Store. Jesteśmy dostępni na stronie Radio Garden.
Radio Garden to internetowa aplikacja, która pozwoli wam sprawdzić czego słucha się na świecie. Dzięki niej możecie posłuchać lokalnych rozgłośni z przeróżnych stron świata – do wyboru do koloru.