Co pasażerowie zostawiają w pociągu?
Ubrania, walizki i plecaki, sprzęt elektroniczny czy reklamówki i torby. Przez ostatni rok pasażerowie w pociągach PKP Intercity zostawili ponad 25 tysięcy przedmiotów. PKP Intercity pomaga odnaleźć zagubione rzeczy – służy temu specjalna wyszukiwarka zagubionego bagażu online.
Rejestrowanie rzeczy znalezionych prowadzone jest w wersji elektronicznej. Informacje o rzeczach znalezionych są automatycznie publikowane na stronie www.intercity.pl w zakładce Obsługa Pasażerów, a dalej Odbiór zagubionego bagażuotwiera się w nowym oknie. Rozwiązanie ma na celu ułatwienie podróżnym pozyskiwanie informacji o rzeczach pozostawionych w pociągach PKP Intercity.
Co zostawiają pasażerowie?
W 2024 roku z usług PKP Intercity skorzystało 78,5 mln pasażerów. Zwiększająca się frekwencja przyczynia się także do większej liczby pozostawianych przedmiotów w pociągach przewoźnika. Od 1 lutego 2024 r. do końca stycznia tego roku, pasażerowie pozostawili 25 675 rzeczy, to o ponad 12,5 tysiąca więcej rzeczy niż w 2023 roku. Do najczęściej powtarzających się rzeczy jakie pasażerowie zostawili to: ubrania, w tym np. czapki i rękawiczki, walizki i plecaki, sprzęt elektroniczny, reklamówki i torby. Zdarzają się jednak także bardzo zaskakujące przedmioty jak np. instrumenty muzyczne, a wśród nich: gitara, skrzypce, mandolina, flet czy ukulele. Okazuje się, że można zapomnieć także zabrać z pociągu ekspres do kawy, wózek dziecięcy, a nawet sejf z cenną zawartością.
Gdzie szukać zagubionego przedmiotu?
Pracownicy obsługi sprawdzają czy w pociągu nie zostały pozostawione bagaże, a znalezione rzeczy przekazują za pośrednictwem wyznaczonych punktów do właściwego Biura Rzeczy Znalezionych.
Dzięki wprowadzeniu elektronicznego rejestru rzeczy znalezionych, który działa od 2024 roku, na stronie internetowej PKP Intercity podróżni mają możliwość wyszukania zagubionej/pozostawionej w pociągu rzeczy, według daty, numeru pociągu jego relacji, stacji znalezienia (na podstawie zgłoszenia znalazcy) oraz rodzaju rzeczy. W celu ustalenia miejsca zdeponowania rzeczy znalezionej należy skontaktować się z dowolnie wybranym punktem rzeczy znalezionych. Wykaz takich punktów znajduje się na stronie PKP Intercity pod linkiem: odbiór zagubionego bagażuotwiera się w nowym oknie.
Brak właściciela – co dalej?
Należy pamiętać, że na odbiór danego bagażu czy przedmiotu są 3 dni od daty zdeponowania go w wyznaczonym punkcie. Zgodnie z ustawą o rzeczach znalezionych, po upływie 3 dni od dnia otrzymania rzeczy od znalazcy, PKP Intercity powinno przekazać ją właściwemu staroście, chyba że w tym terminie zgłosi się osoba uprawniona do odbioru rzeczy. Rzeczy, po które nikt się nie zgłosił są przekazywane do właściwego Starostwa Powiatowego. Starostwo ma jednak prawo odmówić przyjęcia rzeczy, jeśli jej wartość nie przekracza 100 zł. W przypadku odmowy przyjęcia rzeczy przez właściwe Starostwo, rzecz przechowywana jest przez 30 dni. Po upływie tego czasu, nieodebrane rzeczy poddawane są likwidacji lub przekazywane organizacjom charytatywnym.
zródło: PKP Intercity
W 2024 roku na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało 78,5 mln pasażerów.
To o 15% więcej niż w roku 2023 i 33% więcej niż w 2022 r.
W ubiegłym roku w każdym miesiącu z przewozów dalekobieżnych skorzystało więcej pasażerów niż w poprzednich latach. Pod koniec roku, w grudniu na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało 6,6 mln osób, czyli o 12% więcej niż w 2023 roku.
W pierwszym kwartale 2024 r. PKP Intercity przewiozło 16,7 mln osób (w styczniu – 5,3 mln, w lutym – 5,5 mln, w marcu – 6 mln). To o blisko 22% więcej niż w analogicznym okresie w 2023 roku. Bardzo dobre wyniki przewoźnik zanotował także w kwietniu: 6,2 mln podróżnych, czyli 18% więcej niż w 2023 roku oraz w maju: 7 mln, czyli aż 26% więcej niż rok wcześniej.
W 2025 roku liczba przewiezionych pasażerów wzrośnie dzięki nowemu rozkładowi jazdy, który został wprowadzony pod koniec 2024 roku. W nowym rozkładzie jazdy każdego dnia średnio na tory wyjeżdża 505 pociągów, czyli o 51 więcej niż w poprzednim. Dzięki temu oferta PKP Intercity wzrosła o blisko 12%.
Radio Gromnik to niezależne radio internetowe, które z powodzeniem działa w powiecie strzelińskim i ząbkowickim.
Naszą misją jest dostarczanie słuchaczom najświeższych informacji oraz ciekawych audycji, które przybliżają życie lokalnej społeczności. Współpracujemy z wieloma artystami, pasjonatami i osobami, które mają ciekawe historie do opowiedzenia.
Dzięki temu nasza oferta jest różnorodna i interesująca dla każdego. Pobierz darmową aplikację Patronite Audio lub Radio Expert na Google Play i App Store. Jesteśmy dostępni na stronie Radio Garden.
Radio Garden to internetowa aplikacja, która pozwoli wam sprawdzić czego słucha się na świecie. Dzięki niej możecie posłuchać lokalnych rozgłośni z przeróżnych stron świata – do wyboru do koloru.